Ik Laat Je Niet Alleen

Gezamenlijk Verminderen van Gedwongen Afzonderen in de JeugdzorgPlus

Auteurs

  • Melissa van Dorp Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychosocial Care, Amsterdam UMC, Amsterdam, Academic Collaborative Youth At Risk (AWRJ), Nijmegen, Research Institute Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam https://orcid.org/0000-0002-2611-6875

DOI:

https://doi.org/10.54447/JiO.19327

Trefwoorden:

gedwongen afzonderen, JeugdzorgPlus, participatief actieonderzoek

Samenvatting

Gedwongen afzonderen kan negatieve fysieke en psychologische gevolgen hebben voor zowel jongeren als professionals. JeugdzorgPlus-instellingen streven daarom naar het verminderen van gedwongen afzonderen. In een participatief actieonderzoek werkten jongeren, professionals, ervaringsdeskundigen en onderzoekers gezamenlijk aan het verminderen van gedwongen afzonderen in de JeugdzorgPlus. Nadat gezamenlijk een eenduidige definitie van gedwongen afzonderen was opgesteld, werd gedurende twee perioden van zes maanden de inzet van gedwongen afzonderen gemonitord en feedback gegeven. Hieruit bleek een significante daling van 61% in het aantal gedwongen afzonderingen over tijd. Om gedwongen afzonderen verder te verminderen, is het nodig om in te zetten op zeven kernstrategieën.

Downloads

Download data is not yet available.
Afbeelding met tekst Samenvatting Proefschrift

Downloads

Overige bestanden

Gepubliceerd

14-05-2025

Nummer

Sectie

Samenvatting proefschrift

Citeerhulp

van Dorp, M. (2025). Ik Laat Je Niet Alleen: Gezamenlijk Verminderen van Gedwongen Afzonderen in de JeugdzorgPlus. Jeugd in Ontwikkeling . https://doi.org/10.54447/JiO.19327