Mentaal Welzijn, Studiegerelateerde Factoren en Leefstijl van Universitaire Studenten in Nederland

Inzichten uit een Longitudinaal Vragenlijstonderzoek aan de Radboud Universiteit

Auteurs

  • Kirsten van Hooijdonk Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland https://orcid.org/0000-0002-9583-4184
  • Sterre Simons Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland
  • Renske van der Cruijsen Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland
  • Aafke Swinkels Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland
  • Tirza van Noorden Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland
  • Jacqueline Vink Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland
  • Sabine Geurts Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland

DOI:

https://doi.org/10.54447/JiO.19603

Trefwoorden:

Mentale gezondheid, Leefstijl, Studenten, Epidemiologie, Universitair onderwijs

Samenvatting

Dit onderzoek beoogde inzicht te geven in (1) indicatoren van mentaal welzijn, studiegerelateerde factoren en leefstijl onder studenten van een Nederlandse universiteit, (2) of bepaalde subgroepen extra kwetsbaar/weerbaar zijn, en (3) of indicatoren over tijd veranderen. Data zijn gebruikt van 7.676 participanten uit het longitudinale Healthy Student Life vragenlijstonderzoek (drie waves; 2021–2022–2023) van de Radboud Universiteit. Betreffende mentaal welzijn bleek 68 %–71 % gelukkig te zijn, voelde 10 %–16 % veel bevlogenheid, scoorde 38 %–42 % hoog op burn-outklachten, ervoer 64 %–66 % matig tot veel stress, en scoorde 60 %–63 % hoog op depressieve klachten. Betreffende studiegerelateerde factoren, ervoer 91 % sociale veiligheid aan de universiteit, 42 %–48 % veel sociale steun, 86 %–87 % veel prestatiedruk, en 59 %–65 % (zeer) hoge kwantitatieve/kwalitatieve studiebelasting. Betreffende leefstijl, scoorde 9 %–23 % hoog op risicovol alcoholgebruik, gebruikte 3 %–4 % (meer dan) wekelijks cannabis, was 47 %–53 % hoog fysiek actief, en had 27 %–29 % een hoog risico op problematisch internetgebruik. Studenten aten gemiddeld 5 dagen per week fruit/groente. Op mentaal welzijn blijken vrouwelijke en internationale studenten kwetsbaarder, op studiegerelateerde factoren vrouwelijke en masterstudenten, en op leefstijl mannelijke, internationale en bachelorstudenten. Veel indicatoren fluctueerden nauwelijks over tijd. Bevlogenheid en sociale veiligheid namen af, en burn-outklachten, risicovol alcoholgebruik en fysieke activiteit namen toe. Bovenstaande biedt aanknopingspunten voor interventie-ontwikkeling op maat.

 

Abstract

This study aimed to provide insight into (1) indicators of mental well-being, study-related factors and health behaviour among students at a Dutch university, (2) whether certain subgroups are particularly vulnerable/resilient, and (3) whether indicators change over time. Data were used from 7,676 participants from the longitudinal Healthy Student Life survey study (three waves; 2021-2022-2023) from Radboud University. Regarding mental well-being, 67%-71% reported to be happy, 10%-16% felt a lot of engagement, 38%-42% scored high on burnout symptoms, 64%-66% experienced moderate to high stress, and 60%-63% scored high on depressive symptoms. Regarding study-related factors, 91% experienced social safety at the university, 42%-48% high social support, 86%-87% high performance pressure, and 59%-65% (very) high quantitative/qualitative study load. In terms of health behaviour, 9%-23% scored high on hazardous alcohol use, 3%-4% used cannabis (more than) weekly, 47%-53% were highly physically active, and 27%-29% were at high risk for problematic internet use. Students ate fruit/vegetables an average of 5 days per week. On mental well-being, female and international students appeared more vulnerable, on study-related factors female and master's students, and on health behaviour male, international and undergraduate students. Many indicators barely fluctuated over time. Engagement and social safety decreased, and burnout symptoms, hazardous alcohol use and physical activity increased. The above provides starting points for tailored intervention development.

Downloads

Download data is not yet available.
Logo met daarop de tekst: onderzoeksartikel

Downloads

Gepubliceerd

04-06-2025

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

van Hooijdonk, K., Simons, S., van der Cruijsen, R., Swinkels, A., van Noorden, T., Vink, J., & Geurts, S. (2025). Mentaal Welzijn, Studiegerelateerde Factoren en Leefstijl van Universitaire Studenten in Nederland: Inzichten uit een Longitudinaal Vragenlijstonderzoek aan de Radboud Universiteit. Jeugd in Ontwikkeling . https://doi.org/10.54447/JiO.19603

Funding data