It Takes a Village to Raise Professionals
Het Belang van Reflecteren en Collectief Leren bij Complexe Casuïstiek
DOI:
https://doi.org/10.54447/JiO.18804Trefwoorden:
gezinnen met meervoudige en complexe problemen, reflectie, professionals, collectief lerenSamenvatting
Bij complexe casuïstiek is structurele aandacht voor (gezamenlijk) professioneel leren op verschillende niveaus nodig, om de kwaliteit van zorg aan GMCP te waarborgen. Dat leren staat onder druk, doordat de beschikbare tijd van professionals steeds vaker op gaat aan directe behandeltijd. Bovendien is leren nog te veel gericht op individueel handelen, de dimensie van collectief handelen en onderliggende principes is onderbelicht. Professioneel reflecteren in verschillende, aanvullende vormen vraagt om structurele verankering in het handelen van organisaties. Professionals hebben een village nodig om gezamenlijk de ondersteuning aan GMCP effectiever te maken en zich gesterkt te voelen door reflectie en leren.
Abstract
In complex cases structural attention to (joint) professional learning at different levels is key, in order to guarantee the quality of care to FMP. This learning is under pressure because the available time of professionals is increasingly being used for direct treatment time. Furthermore, professional learning is too often focused on individual acting and lacks a focus on collective learning and the level of underlying principles. Professional reflection in various, complementary forms requires structural anchoring in the conduct of organizations. Professionals need a “village” to collectively make support to FMP more effective and to feel empowered through reflection and learning.Downloads
Downloads
Overige bestanden
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Els Evenboer, Marianne Welmers van de Poll, Margo te Roller
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.