Talent in Transitie
Ontwikkeling van Motivatie en Onderpresteren bij Cognitief Sterke Adolescenten na de Overgang Secondair Onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54447/JiO.17712Trefwoorden:
cognitief sterke leerlingen, onderprestaties, motivatie, transitie naar secundair onderwijsSamenvatting
De schoolgerelateerde motivatie van studenten vormt de kern van wat studenten drijft om (on)betrokken te zijn en te (onder)presteren op school. Dit proefschrift had tot doel meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van motivatie van cognitief sterke leerlingen tijdens de kwetsbare overgang naar het secundair onderwijs. Door vier studies vonden we dat cognitief sterke leerlingen niet immuun zijn voor uitdagingen gerelateerd aan motivatie tijdens de transitie naar het secundair onderwijs, dat hun ontwikkeling in sommige opzichten verschillend is van hun leeftijdsgenoten, en dat er heterogeniteit is in de ontwikkeling van motivatie binnen de cognitief sterke groep.
Abstract
Students’ school-related motivation lies at the heart of what drives students to (dis)engage and (under)achieve in school. The aim of this PhD project was to gain insight into the motivational development of cognitively high-ability students. Across four studies we found that high-ability students are not immune to transition-related motivational challenges, that their motivational development is in some ways distinct compared to their peers, and that there is developmental heterogeneity within the high-ability group.
Downloads
Downloads
Overige bestanden
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Alicia Ramos
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Citeerhulp
Funding data
-
Fonds Wetenschappelijk Onderzoek
Grant numbers S002917N