Ten goede en/of ten kwade: Onderzoek naar omgevingssensitiviteit op meerdere niveaus van analyse bij kinderen en adolescenten
DOI:
https://doi.org/10.54447/JiO.13922Trefwoorden:
Omgevingssensitiviteit, hoogsensitieve persoonlijkheid, kinderen, adolescenten, meting, genen, stress respons, temperamentSamenvatting
Dit proefschrift biedt meer inzicht in de meting van individuele verschillen in omgevingssensitiviteit en in de karakterisering ervan over meerdere analyseniveaus, namelijk het fenotypische, fysiologische en genetische niveau. In het eerste deel evalueerden we de psychometrische eigenschappen van een zelfrapportagevragenlijst over leeftijd, geslacht, land en informanten en verbeterden we deze schaal (hsc-21). In het tweede deel karakteriseerden we individuele verschillen in omgevingssensitiviteit zoals gemeten met de hsc-21 schaal en een observatiemethode, op gedrags-, fysiologisch en genetisch niveau. Wij vonden zinvolle associaties met temperament, een genetische sensitiviteit en zelfgerapporteerde stress, maar niet met de biologische stressrespons.
Abstract
This doctoral thesis provides more insight into the measurement of individual differences in environmental sensitivity and its characterization across multiple levels of analysis, namely the phenotypic, physiological and genetic level. In the first part of the doctoral thesis, we evaluated and improved the psychometric properties of a self-report questionnaire measuring individual differences in environmental sensitivity across age, gender, country, and informants (HSC-21). In the second part, we characterized individual differences in environmental sensitivity as measured by the HSC-21 scale and an observational method, at the behavioral, physiological and genetic level. We found meaningful associations with temperament, a genetic sensitivity and self-reported stress, but not with the biological stress response.
Downloads
Downloads
Overige bestanden
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Sofie Weyn
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.