https://jeugdinontwikkeling.nl/issue/feed Jeugd in Ontwikkeling 2024-02-28T11:04:32+01:00 Dr. Leonieke Boendermaker jeugdinontwikkeling@outlook.com Open Journal Systems <p><em>Jeugd in Ontwikkeling</em> is het Nederlandstalige open access wetenschappelijke tijdschrift op het terrein van pedagogiek, psychologie en psychiatrie bij 0-23 jarigen. In het tijdschrift worden actuele Nederlandstalige wetenschappelijke artikelen gepubliceerd die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en interventies worden vanuit verschillende invalshoeken en contexten belicht.<br /><br /><em>Jeugd in Ontwikkeling</em> geeft professionals werkzaam op het brede terrein van opvoedingsondersteuning, jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering, jeugd-ggz, (speciaal) onderwijs en jongerenwerk toegang tot wetenschappelijke kennis om hun handelen te onderbouwen en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.</p> https://jeugdinontwikkeling.nl/article/view/17712 Talent in Transitie 2023-11-01T09:59:25+01:00 Alicia Ramos alicia.ramos@kuleuven.be <p style="font-weight: 400;">De schoolgerelateerde motivatie van studenten vormt de kern van wat studenten drijft om (on)betrokken te zijn en te (onder)presteren op school. Dit proefschrift had tot doel meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van motivatie van cognitief sterke leerlingen tijdens de kwetsbare overgang naar het secundair onderwijs. Door vier studies vonden we dat cognitief sterke leerlingen niet immuun zijn voor uitdagingen gerelateerd aan motivatie tijdens de transitie naar het secundair onderwijs, dat hun ontwikkeling in sommige opzichten verschillend is van hun leeftijdsgenoten, en dat er heterogeniteit is in de ontwikkeling van motivatie binnen de cognitief sterke groep.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Abstract</strong></p> <p style="font-weight: 400;">Students’ school-related motivation lies at the heart of what drives students to (dis)engage and (under)achieve in school. The aim of this PhD project was to gain insight into the motivational development of cognitively high-ability students. Across four studies we found that high-ability students are not immune to transition-related motivational challenges, that their motivational development is in some ways distinct compared to their peers, and that there is developmental heterogeneity within the high-ability group.</p> 2024-02-28T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Alicia Ramos